Se til meg som liten er av Ingrid Elfberg

Dette er en vond historie som er utrolig godt skrevet. "Se til meg som liten er" er en psykologosk krim. Jeg mener at bokens hovedperson er småbarnsmoren Eva. Hennes sønn, to-årige Sebastian, har blitt borført og en pedofil har forgrepet seg på han. Mannen som fant han, Sebastians barnehage-onkel, blir dømt og sendt i fengsel for ugjerningen. Men Eva slår seg ikke helt med ro med dommen, og mener at feil mann er dømt.

Eva møter motstand fra familien og spesielt svigerfamilien og politiet som nekter å gjennoppta etterforskningen, når hun begynner å nøste opp forskjellige spor og tegn på at dommen var feil.

Det er en veldig trist og vond bok, for det er et grusomt tema, og forfatterens vinkling er morens desperasjon over at gjerningsmannen kan komme tilbake og skade sønnen og familien en gang til. Dette kunne ha blitt en klisjeaktig bok, men det er en veldig troverdig historie, og jeg tror nok jeg kommer til å lese flere bøker av denne forfatteren.

Flere omtaler av denne boken er Heksa, Karin, Bokelskerinnen og Pervoluto. Og bildet har jeg lånt fra Silke Forlag.

Boken: Julegave.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri