Skyggerom av Jan-Erik Fjell

Til ferien på Tenerife hadde jeg med denne boken, som jeg tok med meg fra bokbloggertreffet i høst. Jeg likte veldig godt Fjell's første bok Tysteren, og gledet meg derfor til å lese denne. Skyggerom er dessverre, i mine øyne, ikke like god som Tysteren.

Handlingen er lagt til uka før jul og en eldre lærer, Viggo Holm, blir funnet drept. På samme tid kjører en kriminell mann fra Litauen til Norge med en last han ikke vet hva er. Da han ankommer det riktige stedet i Østfold så dukker ikke kontakten opp, og når litaueren finner ut av hva han smuglet så får han panikk.

Anton Brekke, kriposetterforskeren som er Fjell's etterforsker blir satt til å lede etterforskningen på drapet samtidig som at litaueren kjemper en desperat kamp på å komme seg ut av Norge med lasten.

Jeg syntes etterforskningen og plottet var greit, men da avsløringen kom om hvem som var morderen, da falt boken sammen for meg. Er det flere som har lest boken og oppfatter det samme?

Språket i seg selv er veldig lettlest og slik som jeg liker det, og med cliffhangere, på den måten får jeg hele tiden lyst til å lese videre. Og Anton Brekke er en politietterforsker jeg sitter og små-ler av, og jeg gleder meg allerede til neste bok av Fjell, men plottet og avslutningen må bli bedre...

Juritzen sine sider leser jeg at det er en bok som tar opp overgrep, råskap, hevn, sorg, men at den på toppen av det hele er morsom, og det må jeg si meg enig i.

Bildet er lånt fra Juritzen sine sider.

Andre bloggere som har lest boken er: Astrid Therese, Guris boksider, Krimbloggeren,Bokelskerinnen,Trine leser og skriver,Arihoo   

Boken: leseeksemplar fra Bokbloggertreffet.

Kommentarer

  1. Jeg blir så forstyrret av alle "Programmet presenteres av krimforfatter Jan Erik Fjell" at jeg motreagerer. - Men en omtale skrevet av deg om en av hans bøker leser jeg med glede, åkke som :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Ellikken, hyggelig at du vil lese omtalen min :-) Men jeg har ikke sett dette før nå jeg, at "Programmet presenteres av krimforfatter JEF", og jeg synes det er forstyrrende. Jeg blir ikke mer nysgjerrig på å lese hans bøker da, jeg blir bare irritert.

      Slett
  2. Hørte ham på Bokfestivalen, og har hans Tysteren liggende..men har enda ikke lest noen av dem. En dag kanskje..

    SvarSlett
    Svar
    1. Anita, Tysteren anbefales!! Den likte jeg veldig godt, med innslag av mafia :-)

      Slett
  3. Jeg har ikke lest noe av han, men vet at mange av lånerne på biblioteket liker det han skriver. Krim er ikke akkurat prioritert hos meg for tiden, boklageret øker raskt, og jeg syns det går ganske så tregt med lesinga. Men sånn er det jo noen ganger! Håper du får en strålende novemberuke i hovedstaden :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Solgunn, jeg har også et altfor stort lager med uleste bøker og lista med ønsker til jul er lang..., men jeg håper også på bedre leselyst etterhvert, det har blitt litt tregt i det siste :-)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri