Fyrsten av Henrik H Langeland

For rundt ti år siden leste jeg "Wonderboy" av Henrik H Langeland, en bok som var skrytt opp i skyene. Dessverre likte ikke jeg den boken, den var overfladisk og jeg ble ikke imponert.

Men nå har "Wonderboy" blitt voksen, Christian von der Hall er igjen i hovedrollen, 47 år gammel. Han har lært av smellen han fikk rundt 2000, da han mistet jobben, familien som ble oppløst og karrièren som fikk en stor knekk da den såkalte dot-com bobla sprakk.
13 år senere og 13 års livserfaring siden sist leder han nå et av landets fremste PR-byrå som heter Hall Consulting. Christian von der Hall er sjefen men holder seg bevisst i bakgrunnen i forhold til media og publisitet. Og etter dot-com kollapsen er det bare makt som er mer interessant enn penger for Mr. von der Hall.

Det er mai 2013 når vi åpner boken og strategien for valgkampen legges og Hall Consulting skal hjelpe Høyre til makta. Dette er ikke helt uproblematisk da Christian også er rådgiver for AP-toppene Jens og Jonas.

Han skal legge strategien for Høyre og valgkamplederen er Moren Dyrnes, en ung mann som senere dør under mystiske omstendigheter hos en eks-kollega av Christian. Til stede på denne festen og "leken" som tok livet av Dyrnes er også Christians datter, noe som ikke må komme media for øre. For å få eks-kollegaen til å tie, så presser Christian han til å gi vel 11 millioner i valgkamp støtte til Høyre, noe som heller ikke må komme frem.

Samtidig som Christian slukker branner, forelsker han seg i eks-kona, har en flørt med 24 år gamle Høyre kvinnen Ayla i tillegg til å trene som en gal til Birken. Han blir også konfrontert med alle rykter og dårlige meningsmålinger av Høyre som truer med å avslutte samarbeidet, og det tar også tid å overtale dem.

Dette er en underholdningsroman som jeg likte veldig godt. Mulig jeg ikke likte dot-com kulissene så godt forrige gang, men med valgkamp som kulisser ble dette en veldig god bok i mine øyne. Jeg leser bøker først og fremst for å bli underholdt og det ble jeg denne gang.

I tillegg synes jeg Langeland skriver godt. Med det mener jeg at setningene flyter så lett, det er setninger som har et punktum, og ikke altfor mange innskutte bisetninger. Og når kapitlene er korte så gjør det sitt til at boken kan slukes lett også.

Dette er en bok jeg glemte å avbestille i Bokklubben, og det er jeg veldig glad for nå.

Kommentarer

  1. Fin omtale . Har lyst å lese denne:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anita,

      denne kan du trygt lese, den var rett og slett fornøyelig :) Kanskje lurt å lese Wonderboy først med ikke nødvendig.

      Slett
  2. Jeg likte Wonderboy også men jeg er enig, den var overflatisk. Gleder meg til å lese denne :-)

    Ha en fin sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror du kan glede deg til denne boken da Ragna, for denne er bedre enn forløperen.

      God sommer til deg også :)

      Slett
  3. Kjempebra omtale! Jeg tror jeg er en av de få som ikke har lest "Wonderboy" - og Langeland. Jeg har hørt mye ros angående språket hans. Jeg kommer nok til å lese noe av ham en vakker dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anne! Da har du mange gode bøker fremfor deg, for jeg har lest fem bøker av Langeland og fire av dem er veldig bra :)

      Slett
  4. Jeg har også lest Wonderboy, men det har først i de senere månedene gått opp for meg at det var Langeland. Trodde han oppstod med Verdensmesterne, så feil kan man altså ta. Var ikke sånn superfan av wondergutten og silkeskjerfene, og er litt usikker på om jeg skal gidde denne. Blir liksom litt skeptisk når det er navngitte politikere og birketrening involvert. Det er noe med dette interne jeg har problemer med, følte også på det under Hauk og Due. Det blir liksom så snevert og lite universielt. I want fiction, til og med fiktive skirenn.
    ...., men så sier du jo at den er underholdende og det burde jo være nok, så kanksje leser jeg den likevel....

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingalill; jeg synes så absolutt du burde gi denne en sjanse. Jeg liker kun Langeland etter Wonderboy, for den var ikke morsom. Men "Fyrsten" er en fabelaktig fin "skrøne"bok fra start til slutt. Men ikke heng deg opp i navngitte politikere og birkenreferanser, men heller sluke bok som underholdning på grunn av et godt språk.

      Jeg deriomot synes det er morsomt med birkenreferanser og navngitte politikere og forfattere :)

      Slett
  5. Tror ikke jeg kommer til å lese denne boken bare fordi temaet i den ikke appellerte til meg noe særlig. Men man skal jo aldri si aldri:) Etter din flotte omtale var det jo nesten litt vanskelig å ikke sette den på lista:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Isabella, det var hyggelig å høre :) Og boken er bra altså, hvis du leser den en gang - ikke tenk på temaet men la deg underholde av historien. Temaet vil alltid være der, men språket og boken er veldig bra :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri