Huset med den blinde glassveranda av Herbjørg Wassmo

Jeg bestemte meg for å lese Tora-bøkene etter at jeg var ferdig med "Disse øyeblikk" av Herbjørg Wassmo i april, da disse bøkene er svært sentrale i Wassmos forfatterskap. Og selvsagt måtte jeg begynne med bok en, som er "Huset med den blinde glassveranda" som er første bok.

Omslaget på denne boken er svært talende for hvordan jeg oppfatter bokens hovedperson: Tora. Tora er en usikker jente som blir misbrukt av sin stefar Henrik når mora Ingrid drar på kveldsjobb. Hun opplever glede og latter sammen med sin tante og onkel Rakel og Simon, men ellers er hun  ganske ensom.

Og det er måten Wassmo formidler Toras ensomhet, redsel og smerte som gjør hele boken. Toras far var en tysker som moren ble gravid med under krigen, som en slags virkelighetsflukt dikter Tora opp historier om farmoren i Tyskland, siden hun vet at faren er død.

Jeg skal lese de andre to bøkene i seriene også, men jeg må vente litt da dette er en tøff historie om ei lita jente. Les også Tines omtale her.

Kommentarer

  1. Jeg har hørt 1 og 2 på lydbok og må snart kommet meg på biblioteket og lånt den siste også. ellers har jeg lest hundre år av forfatteren og likte den godt

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har alltid tenkt at "Hundre år" virker så tung, men jeg tror det er mest det at boken er så tjukk. Jeg tenker på å lese den etterhvert også. Men serien om Tora skal altså leses først.

      Slett
  2. Så kjekt å høre at du også ble inspirert av Disse øyeblikk til å lese Tora trilogien. Kos deg med de to neste bøkene, du har noe å glede deg til :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var noe jeg absolutt ikke greidde å slå fra meg, bøkene om Tora må jeg lese. Men de er som jeg skriver såpass tøffe at jeg kommer nok til å bruke litt tid :)

      Slett
  3. Jeg leste Tora-bøkene som del av litteraturpensum på gymnaset i hine hårde dager. Hadde ei frøken med Wassmo-crush. Dessverre ble hun (frøkna) altfor intens, så hele Tora-serien fikk meg temmelig på vrangen. Faktisk så mye at jeg ikke har lest Wassmo-boka til bokbloggerprisen og må stå over og stemme på romanene i år. Det er ikke Wassmo's feil... Har Disse Øyeblikk i hylla, så en vakker dag... kanskje... så har ikke frøkna samme påvirkning. Kanskje... :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Sånne lærere skulle ikke ha fått undervist!! :) Eller kanskje jo, for slike lærere skaper enten entusiasme eller en mild form for avsky og synd for deg at det ble det siste med Wassmo. Hun er en strålende forfatter, og noe som jeg har lært av Line T, hun skriver med undertekst. Og det er spennende å lese bøker som er litt mer krevende, for før leste jeg mindre av de bøkene :)

      Men Marianne, da har du mange gode bøker til gode, det kan du tenke på! :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri