Unnskyld av Ida Hegazi Høyer

Jeg har lest en utrolig god, men også litt skummel bok, nemlig "Unnskyld" av Ida Hegazi Høyer.  

Boken handler om en jente på 20 år som møter en fem år eldre gutt, de forelsker seg og flytter sammen umiddelbart. Hun har ikke noe navn, mens han heter Sebastian. De planlegger bryllup og de planlegger seiltur og verden ligger for deres føtter. Hun jobber i barnehage og han studerer filosofi, men får seg en jobb i NSB.

Men etterhvert føler hun at det er mye med han som skurrer og vi som leser føler at hun nærmer seg en katastrofe. At hun kommer til å avsløre en grusom hemmelighet.

Denne historien er utrolig godt skrevet. Ida Hegazi Høyer skriver lange setninger som får frem det ujålete i historien, en måte som jeg vanligvis ikke liker å lese men dette er så spennende at jeg greier ikke å legge fra meg boken. Det er hele tiden "hun" som forteller og henvender seg til meg som leser.

Silje har skrevet en god omtale der hun sammenligner "Unnskyld" litt med "Fugletribunalet" av Agnes Ravatn, og det er jeg enig i. Det er hun og han, vi følger henne og merker på stemningen at noe skummelt vil komme til å skje, og det gjør det. Der stopper forøvrig all sammenligning, synes jeg.

Dette er en bok om sannhet og løgn, og hvor mye vet vi egentlig om den vi elsker. Hun trodde fullt og helt på han, og han levde i sin egen drømmeverden full av løgner som etterhvert blir hans virkelighet. Og når hun stiller han spørsmål ved hans gjøremål som hun ikke får til å henge i hop, så lyver han til henne gang på gang.

Foruten Silje har også Eli, Lena og Tine veldig gode omtaler av boken. Takk til Tiden Forlag for leseeksemplar.

Kommentarer

  1. Så kjekt å lese omtalen din av denne boken. Jeg likte den også veldig godt, for en nerve! Takk for linking og fine ord :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en fin omtale av boken du har på bloggen vet du Tine, og da må jeg linke :) Du var forresten tidlig ute med å lese boken også!

      Slett
  2. Jeg er så glad for at du likte Unnskyld, Gro! Jeg er helt enig i at denne og Fugletribubalet for det meste er ulike, men de ga meg begge den samme intense følelsen.
    Takk for link :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig med deg at de to bøkene gir en intens følelse. Og boken er kjempebra, en av de beste i år! Og selvsagt linker jeg :)

      Slett
  3. Denne må jeg visst lese en dag.:)

    SvarSlett
  4. Jeg har nettopp lest ferdig denne boken i dag og syntes at dette var forfatterens beste til nå( jeg håper at hun skal skrive flere), og du har helt rett, litt av dette kunne minne om Fugletribunalet uten at bøkene er like forøvrig, jeg kom ikke på det akkurat når jeg leste men når du nevnte det her så fikk jeg en liten aha-opplevelse. Syntes at forfatteren har en særegen stemme og jeg håper vi ser mer av henne fremover.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så spennende at forfatteren har utviklet seg og blitt bedre, da er det bare å glede seg til neste bok da:) Hun har en veldig særegen stemme, og boken var veldig creepy. Likte den veldig godt, i tillegg til at det var et utrolig fint omslag! :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri