Brudekisten av Unni Lindell

Jeg har lest alle Unni Lindells bøker om Cato Isaksen, så derfor sto denne boken på julegavelisten i 2014. Selv om anmeldere og bloggere har skrevet varierende omtaler om denne boken, så skremte ikke det meg fra å ønske meg denne.

Og boken er lett å lese og sidene går unna i en rasende fart, og det er mange tråder som Unni Lindell mesterlig knyter sammen til slutt.

Det hele starter med et mord, selvsagt. Aud Johnsen blir drept på Halloween-kvelden, og det bare noen timer etter at hun møtte ei venninne fra barndomstiden, Emmy Hammer. Johnsen ville snakke med Hammer, for å fortelle at hun skulle publisere en artikkel om en ulykke som skjedde på Gaustad nesten 25 år tidligere, da ei annen jente ble funnet død i kjelleren på Gaustad. Var det en ulykke, eller et drap? Og tre uker før foreldelsesfristen går ut, så bestemmer Aud Johnsen før å røre i gammel historie, noe som endte med døden for Aud Johnsen.

Og med nyseparert Cato Isaksen, som er sliten og trett om dagen, og Marian Dahle som blir hentet ned til Isaksens etterforskningsgruppe så vendes alle steiner for å finne Aud Johnsens morder, men også for å gjenåpne saken fra 25 år tidligere og finne ut om det var ulykke eller drap.

Det er ikke mange overraskelser i historien, men Lindell greier allikevel å fange meg som leser. Jeg prøver å tenke på hvem som er morderen, og jeg greidde det ikke, men lar meg ikke ikke overraske når den avsløres. Lindell har mange personer å holde styr på, men selv det synes jeg hun greier veldig bra, uten at det blir forvirrende. 

Jeg kommer nok til å holde ut ventetiden til neste bok, for den må komme pga av slutten på denne boken, men jeg kommer helt sikkert til å lese den. Mange bloggere har lest boken, noen er veldig positive, andre mer skeptiske, men klikk innom disse for å lese: Tine, Rita, Anita, Rose-Marie, BokbloggBerit, Åslaug, Heartart, Ina.

Kommentarer

  1. Denne boken kommer alltid til å minne meg om Oslo og Bokbloggertreffet. Jeg hadde den på øret da jeg gjorde meg kjent i byen :) Jeg er en av de begeistrede leserne, kanskje fordi jeg var i Oslo der handlingen fant sted, men også fordi jeg likte det jeg hørte :) Ha en herlig lørdagskveld Gro!

    SvarSlett
    Svar
    1. Å det er morsomt Tine:) Jeg synes at bøker og sanger som minner om et sted eller en stemning er så fint. Skjønner godt at du likte boken da :) Ha en fin lørdagskveld du også!

      Slett
  2. Jeg henger etter med disse bøkene, har de tre siste igjen. Men - er Cato separert igjen?!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den nest siste var ikke så bra Silje, men bok 8 og denne siste var gode! Ja, Cato har flyttet fra kona igjen, så da blir det vel en bok til :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri