Den store Gatsby av F. Scott Fitzgerald

Nå har jeg lest en 1001-bok, en bok jeg kjøpte på Mammutsalg for noen år siden. Og dette er en bok jeg vet veldig mange liker, men jeg synes det var bare OK.

Bokens handling er lagt til begynnelsen av 1920 årene. Det er tiden rett etter 1.verdenskrig og før krakket i 1929. Hovedpersonen er Jay Gatsby, og hans "fantastiske" liv som blir fortalt gjennom fortelleren Nick. Nick er naboen til Gatsby i New York, og beundrer hans liv og fester som foregår i det fine luksushuset i New York.

Gatsy selv er forelsket i den velstående Daisy, som han var sammen med før han dro i militæret. Men da var Gatsby fattig, nå var han rik etter å ha tjent penger på spritsmugling. Men Daisy er gift og har et barn med Tom som på sin side har en elskerinne. Gatsby gjør det han kan for å vinne tilbake Daisy, noe som vil få dramatiske konsekvenser for de involverte.

Boken er kort, min utgave på 173 sider, og det gikk fort å lese. Den var spennende nok, men jeg hadde forventet meg mye mer etter å ha lest og hørt om alle de som liker denne boken. Nå er det noen dager siden jeg avsluttet og jeg har ikke tenkt mye på den i ettertid, det vil si at det gjorde ikke noe stort inntrykk.

Andre bloggere som har lest boken er: Clementine, Anita, Rose-Marie, Elida, Silje

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri