Bokhyllelesing 2015 #6

Denne uken har det vært sjette runde i Bokhyllelesingen som Hedda administrerer og temaet var en bok fra 1990-tallet. Jeg valgte en bok jeg har prøvd å lese en gang før men ga opp midtveis, allikevel har jeg ikke kvittet meg med boken og det er jeg glad for nå. For nå likte jeg boken faktisk.

Boken starter men en prolog, det er Karin Blom, som bokens hovedperson og en Sander som venter på en telefon som ikke kommer og man forstår at noe trist har skjedd.

Deretter tas vi med på et bryllup mellom Karins søster Julie og Aleksander, om dager i Oslo mellom 1990-1997 hvor Karin lyver og forfører gifte menn. Vi tas med til Amerika hvor Karins mor ble født og vi hører om forelskelsen mellom Karins besteforeldre og hvordan bestefaren slo seg opp som skredder, men døde på et brått og uforklarlig vis. Senere tas vi også med til Amerika når Anni, Karins mor, besøker sitt fødeland og blir operert og skamfert i ansiktet i et plastisk operasjon. Og til slutt avsluttes boken med at Karin passer sin nevø Sander mens foreldrene kjører med bil til Italia og de ikke ringer som lovet.

Dette var et kort handlingsreferat, og jeg husker nå grunnen til at jeg ikke likte den første gangen, det var fordi det var så mye fantasi i handlingen. Den ene kjæresten til Karin blir en gullfisk når han tar av seg bootsene. En annen gang drakk hun menn under bordet med whisky og bar, han hun ville forføre, hjem. I tillegg lyver hun mye og disse tingene likte jeg ikke sist, men etter å ha lest Murakami så synes jeg Linn Ullmann har litt murakamisk over seg. Har flere bøker av henne stående i hylla, og de blir nok lest etterhvert.

Gå inn på Hedda sin side for å se flere omtaler av bøker fra 1990-tallet.

Kommentarer

  1. Så kjekt at boken falt i smak ved andre forsøk, og at du greide å sette ord på hva som gjør at den var bedre nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. hei Tine, ja det var morsomt å lese boken og artig at lesehorisonten utvider seg :)

      Slett
  2. Har aldri "turt" å forsøke meg på Linn Ullmann sine bøker,uvisst av hvilken grunn egentlig. Jeg har et par bøker som jeg har lest litt av for mange år siden men som jeg har gitt opp underveis, blant annet "Arsenikktårnet" av Anne B Ragde, kanskje jeg skulle prøvd meg igjen en eller annen gang. Så kjekt at du fikk en annen leseopplevelse denne gangen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har tre av bøkene til Ullmann, som jeg har kjøpt fordi jeg har hørt så mye bra om dem, men ikke lest dem, før nå (med Før du sovner).

      Jeg har plukket opp to bøker som jeg har gitt opp tidligere, men lest ut nå og det er jeg fornøyd med :)

      Slett
  3. Så bra at du likte den denne gangen, Gro! Jeg har bare lest den en gang - når den kom - og likte den veldig godt (men jeg husker ikke hva den handler om nå). Anbefaler deg å lese Et velsignet barn. Den er også en svært god Ullmann-roman.
    Klem til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Da skal jeg sjekke hvilke Ullmann bøker jeg har, men jeg tror ikke det er Et velsignet barn. Uansett nå har jeg fått mer lyst til å lese Ullmann, før sto bøkene der og lo til meg... :)

      Slett
  4. Godt med bøker som viser seg å være gull, selv om de føltes som gråstein ved første forsøk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var en god beskrivelse av akkurat hvordan denne boken føltes etter å ha lest den :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri