Bokbloggertreffet 2015

Da er Bokbloggertreffet 2015 historie, og vi har delt ut Bokbloggerprisen for andre gang. 

I år som i fjor hadde vi et bokbord med bøker som andre bloggere har lest og likt, men ønsket å gi videre til andre bloggere som kan ha glede av nettopp den boken. Og bokbordet vokste raskt og det ble et godt utvalg av både nye bøker og gamle klassikere.
Årets bokbloggertreff hadde som vanlig en quiz, og vinnerlaget fikk velge seg en bok først. Så var det litt sosialt og etterpå en workshop som Elin var ansvarlig for og hvor det ble snakket om samlesingen hva som er bra og hva som kan gjøres bedre, hva er en god bloggtekst og hva er viktig i en god bloggtekst. Mange interessante synsvinkler på det. 

Jeg noterte underveis, så ved et komitémøte får vi sette oss ned og sammenfatte deres synspunkter og publisere de, kanskje bloggere som ikke var på treffet også har synspunkter som kan være konstruktive og interessante.
Og så var det nesten to timers pause til utdelingen av årets Bokbloggerpris, og alle forfatterne kom og det var så morsomt. De tre flinke bokbaderne Silje, Line og Elisabeth (ny i komiteen men gjorde en strålende jobb) bokbadet to forfattere hver og det var veldig morsomt og interessant å høre på. Mest stas synes jeg personlig at Marit Kaldhol kom og signerte i boken min :) Forøvrig var det Aina Basso som vant i klassen "Årets Roman" for "Finne ly" og Ingvild Rishøi som vant i klassen "Åpen klasse" for novellesamlingen "Vinternoveller".
Dette ble mine bøker fra bokbordet. "Monopol" plukket snilleste Ingalill med seg da hun var på laget som vant quizen, og hun ga den til meg - tusen takk. "Guden for små ting" er en 1001 bok, så den blir nok lest en gang, og en Instagram-følger anbefalte meg "Av måneskinn gror det ingenting". "Ada splitter naken" er en 2015-bok som skal leses, og Mari anbefalte meg å ikke lese bakside-teksten - så da skal jeg ikke det :)

Takk for i år, gleder meg til neste år!

Kommentarer

  1. Artig å lese Gro! Håper dere sammenfatter diskusjonen om bokbloggtips også.. Hva er en god bloggtekst. Det er et tema jeg har synspunkter på også.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du hadde en fin helg i nord også Anita :) Ja, må prøve å publisere det som bloggerne kom frem til på workshoprn, for det går interessant og dine synspunkter er alltid velkomne Anita!

      Slett
    2. Hei, takk så mye, jeg er fortsatt i nord, vi har en dag i morgen også.:)

      Slett
    3. Åja, jeg trodde det var ferdig i løpet av helgen jeg :) Kos deg!

      Slett
  2. Flott oppsummering, Gro! Og jeg er så glad for at du plukket med deg "I måneskinn grot det ingenting" - en sterk, norsk klassiker.
    Klem til deg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til å lese den boken Silje, har hørt om den, men aldri fristet å lese det inntil i går! Klem til deg også :)

      Slett
    2. Jeg husker jeg likte denne boka veldig godt i sin tid.. Kos deg::)

      Slett
    3. Gleder meg til å lese den, men det er noen 2015 bøker som skal leses først!

      Slett
  3. Hei, og takk for en kjempefin helg. Jeg er imponert over hva du og de andre i komiteen får til, det var utrolig kjekt å være med på treffet. Jeg likte godt både quissen og debatten, men er stolt av å være bokblogger når jeg ser de flinke bademestrene intervjue forfatterne. Gleder meg til neste år!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble et veldig bra bokbloggerhelg :) Og morsomt med den tvangslesingen i går også, selv om jeg ikke var med. Jeg måtte prioritere litt familie da.

      Og ja, de bademestrene er flinke og gjorde en veldig god jobb, også var det ekstra morsomt at alle forfatterne kom, det var stas :)

      Slett
  4. Så kjekt å lese om helgen. Skjønner den var suksessfull. Jeg må absolutt dra neste år. Jeg håper som Anita at dere lager en oppsummering av wokshopen. "Av måneskinn gror et ingenting" er veldig bra. Jeg husker at vi måtte lese den andreåret på videregående."Ada splitter naken" leste jeg i sommer, likte den veldig godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Helgen ble veldig bra og alle var fornøyde, og det er så morsomt å se igjen alle år etter år, håper du har muligheten til å komme neste år ja :)

      Ja, vi må få til en oppsummering av workshopen, kanskje vi kan få flere synspunkter, som en selv ikke har tenkt på.

      Merker at jeg gleder meg til å lese "Av måneskinn gror det ingenting", og "Ada splitter naken" skal jeg lese før året er omme, siden det er en 2015 bok. Skal inn å lese omtalen din etterhvert :)

      Slett
    2. Men du hadde visst ikke skrevet om den... :) :) Det så jeg nå!

      Slett
  5. Vel unnt, som min tante alltid sier.
    (, både når det gjelder Stensbakk - og også den indiske -)

    Jeg ønsker meg også et innlegg på workshoppen, selv om jeg var tilstede.
    Og stiller meg selvfølgelig bak all ros og skryt og applaus. Synes dere var enda flinkere i år enn ifjor!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ros, stas og applaus er alltid gøy :) Takk og "vel unnt" er også et uttrykk vi bruker ofte - så takk for det også :)

      Må snakke med de andre i komiteen, slik at vi får skrevet et sammendrag om workshopen og publisert, men det blir ikke denne uken :)

      Slett
  6. Håper Kaldhol syns det var minst like kjekt å treffe deg som omvendt, she owes you big time! :)

    - Ellers skjønner jeg at jeg for ente gang må stille meg i Finne Ly-kø, samt kaste meg over et utall 2015-titler for å gjøre en usedvanlig bra jobb til neste nominering.

    SvarSlett
    Svar
    1. He-he, vi var da mange som dro fram Lodz-boken på slutten Eli :) Hun er i hvertfall min store favoritt nå!

      Ja, Finne ly er fin, og verdt å lese, selv om jeg synes Basso har bedre bøker, men det er en verdig vinner. Og ja nå må vi finne frem gode kandidater til neste år, dette blir morsomt :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri