Hva bloggere har sagt om "Slik skal vi velge våre ofre" av Bjørn Vatne

Tittelen på boken "Slik skal vi velge våre ofre" er tittelen på et essay alenefaren Kjetil skriver på bloggen "Oppløsningsrepetisjonene". Essayet handler om de som dekorerer husene sine med H O M E bokstaver i gips og lever lykkelige liv. Ideen til dette essayet fikk han etter en middag hjemme hos foreldrene til sin avdøde kone.

Bloggeren Line fra Lines bibliotek anmeldte boken i magasinet Bok før jul, og ga den en 5'er. Hun er begeistret for boken som er spennende, for handlingen er uforutsigbar og drivet er thriller-aktig til tider. Line viser også til dynamikken i et internett som på den ene siden skaper sterk konsensus, illusjonen om strømlinjede liv og kunstige forventninger til oss selv og andre, og på den andre siden en arene for ekstreme ytringer og hat. 

Bloggeren Tine har også lest og likt boken, og hun mener også den har godt driv i tillegg til at den er lettlest. Hun liker at den er uventet alvorlig og tar opp mange aspekter av livet det er verdt å tenke over.

Anita er også en blogger som lot seg begeistre av boken. Hun skriver det er en roman som rommer mye, både om det å være alene pappa med argusøyne fra andre på den rollen han har, og om hvordan et menneskes skyggesider får utløp på nettet med uante konsekvenser. Anita mener også at Vatne viser god psykologisk innsikt og har gitt oss litteratur til ettertanke med denne boken.

Tone har også lest og likt "Slik skal vi velge våre ofre". Den tar oppp temaer som det er enkelt å bli engasjert i skriver i, skriver hun og liker i tillegg at boken har en åpen slutt.

Åslaug synes også at dette er en bra roman. Hun skriver at Vatne skriver godt, temaet er interessant og dagsaktuelt, og en roman om filosofering og livet og om konsekvenser om ytringsfrihet via medier. 

Littkritikk mener Vatne har skrevet en viktig og vond roman som vekker ubehag i leseren. De skryter av språket som er direkte og levende. Kontrastene i romanen er sterke, men forfatteren evner å lage overganger slik at vi både ser helheten og de tynne forbindelseslinjene mellom kjærligheten, håpløsheten og aggresjonen. 

Mammadamen, Karianne, er også ei av de som har likt boken. Hun liker den aller best fordi den stiller noen svært interessante spørsmål ved vår kultur. Det gjør Vatne lettfattelig og vittig, men allikevel i fullt alvor.

Ingun mener dette er en vakker bok som er nydelig skrevet. En lettlest bok om vanlige mennesker, for det meste, hva som driver de til å gjøre ting de ikke mener men er alene og frustrerte med sine tanker. 

Ann Helen likte boka mye mer enn hun forventet, og var delvis irritert over at hun ikke hadde noen å diskutere boken med da hun var ferdig med den, så ivrig var hun etter å prate om den.

Jeg likte også boken da jeg leste den i fjor sommer. Siden det er samlesing denne måneden, har jeg lest den om igjen og likte den enda bedre. Men mer om det senere i mai.

Siden boken er nominert til Bokbloggerprisen så har jeg prioritert å finne omtaler fra bloggere når det gjelder "Slik skal vi velge våre ofre", fremfor å finne avisanmeldelser. 

Bildet har jeg lånt fra Gyldendal.

Kommentarer

  1. Veldig fint at du gjør det på denne måten. Flott å få en oppsummering av hva bloggere synes om boka. Lenge siden jeg leste den, men husker den fortsatt som en veldig god roman som gjorde inntrykk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anita :) Det er en veldig bra bok, og siden jeg har ansvaret for samlesingen denne måneden ønsker jeg at flere skal lese boken. Og ja, det er en veldig god roman!

      Slett
    2. Sløv ser jeg, som skriver "veldig god" to ganger :)

      Slett
  2. Fin måte du gjør det på, Gro :-) Jeg er sikkert den eneste bloggeren som ikke ble superbegeistret for denne boken,og heller ikke nominerte den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Beathe :)

      Ja, du var ikke så positiv som alle de andre, derfor tok jeg ikke med deg på denne oversikten. Men det er bare fint at du er uenig, spennende å lese omtaler som mener noe annet også :)

      Slett
  3. Jeg sitter fortsatt og teller på knappene, skal, skal ikke lese, eller jeg skal jo, må jo, har bare ikke så veldig lyst, godordene har null effekt på meg, foreløpig.
    Skjønner ikke hva det er??
    (Den ligger klar på eBokBib for n-gang)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes du bør lese den, den er god :) Tenk på meg som skal lese Havboka i neste måned...

      Mange liker Slik skal vi velge våre ofre og det skjønner jeg, den er lettlest, har driv og er rett og slett god. Så les den, les den! Gleder meg til å høre din oppriktige og ærlige mening om den :)

      Slett
  4. Jeg kjenner jeg er sånn delvis uenig med Ingunn om at boken er lettlest. Vel, deler av boken er det, men når det reflekteres og filosoferes på et mer akademisk plan, sånn som rundt og i bloggtekstene til bokens jeg-person, var det for meg absolutt ikke lettlest. Jeg leste boken ferdig i går :) To av tre romaner lest, one to go. Akkurat nå føler jeg ingen av de egentlig kjemper om min stemme. Når det gjelder min oppfatning av kvalitet, så skal jeg forsøke å være så objektiv som det lar seg gjøre. Da vil jeg si at Veen leder, Lunde sin var helt ok. Da gjenstår det å se om Flatland kommer til å slå meg i bakken med sin roman :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Deler av boken er lettlest, men jeg syntes ikke den var det i fjor da jeg leste den første gang. Og de bloggtekstene, kan ikke kalles lettlest, men jeg liker boken svært godt.

      Jeg har igjen Biene boken, og gruer meg litt på den, Flatland boken likte jeg svært godt, men jeg liker nok Vatne hakket bedre tror jeg.

      Lykke til med Flatland :)

      Slett
    2. Tusen takk for det! Akkurat nå har jeg tjuvstartet med junis samlesingsbok, Havboka, og den liker jeg overraskende godt så langt. Dog kan jeg styre meg for beskrivelser av fisker med kroker i seg og råtnende dyreskrotter ;)

      Slett
    3. Liker du Havboka så langt? Den gruer jeg meg til, for dette tror jeg noe jeg synes er kjedelig. Men jeg skal være positiv altså ☺️

      Slett
    4. Ja, jeg liker den. Den leses som en roman så langt, interessante fakta ispedd, fakta som du ikke visste du var interessert i før du faktisk ser det på trykk.

      Slett
    5. Hm?? Jeg skal manne meg opp og kjøpe boken i neste uke, slik at jeg får lest den. Synes jeg må lese de nominerte bøkene før jeg stemmer, i hvertfall gi dem en sjanse :)

      Slett
    6. Jeg liker den bare bedre og bedre, men jeg får ikke lest så mye i den som jeg skulle ønske. Skal levere mappeeksampen på mandag, hadde det ikke vært for det ville den vært ferdig lest. Fin, med godt språk, litt poetisk til tider vil jeg nesten påstå.

      Slett
    7. Da skal jeg glede meg til å lese den, fremfor å grue meg :) Skjønner at du prioriterer eksamen fremfor bok, eksamen er mye viktigere tross alt.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri