Lars er LOL av Iben Akerlie

Gult og blidt lyste denne boken mot meg på e-bib, og jeg måtte bare låne den. En barnebok (for de mellom 9-13 år) av skuespilleren Akerlie gjorde meg nysgjerrig, og jeg synets denne var god. Morsom og alvorlig, og lettlest bok.

Boken handler om Amanda som gleder seg til å begynne på skolen etter sommerferien,. Hun er veldig forelsket i Adam, og gleder seg til å se han, og hun gleder seg til å treffe de to bestevennene igjen Kay og Sari. Dessuten skal klassen til Amanda få være fadder for hver sin søte 1.klassing noe han gleder seg til. Men Amanda er, fordi hun er så voksen og moden, blitt plukket ut til å være fadder for Lars. En gutt som begynner i hennes klasse med Downs syndrom.

Amanda synes dette er dumt, men tar oppgaven alvorlig. Hun er hjelpsom mot Lars, og tar seg av han på skolen og blir med han hjem etter skolen hvor hun og Lars utvikler et slags "Harry Potter" språk og leker og tuller med trylling. Men Amanda vil ikke snakke om dette til sine bestevenner, og når de to kuleste i klassen har opprettet en "hemmelig" blogg som heter Lars er LOL og henger ut Lars, så klarer ikke Amanda å forsvare han, men blir den verste mobberen...

Og så tar slutten over hvor Amanda må overbevise Lars at hun er hans venn, men hvordan? Akkurat den løsningen var ikke så fiffig, men alt i alt så likte jeg boken godt. Lettlest og morsom handling, og det er lett å tenke seg at noe sånt kan skje, for mange vil henge med de som er "kulest" i klassen og gjør hva som helst for å bli bestevenn og selv bli kul.

Flere bloggere har lest boken, som f.eks Beathe, Anette, Tine. Bildet har jeg lånt fra Aschehoug

Kommentarer

  1. Mine øyne så nok ikke på de kule jentene som kule, men som mobbere. Jeg likte ikke boken i det hele tatt, jeg skjønte ikke hvorfor Amanda som jo var den mest fornuftige jenten i klassen gjorde det hun gjorde, og hvorfor hun forsvarte mobberne, og ikke plasserte skylden hos dem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg syntes vel heller ikke at de kule jentene var kule, men Amanda ville gjerne bli en av de, og hvorfor hun var så feig i starten var vel heller ikke så lurt. Men boken var morsom å lese og jeg likte den, selv om den falt litt på slutten.

      Slett
  2. Jeg likte heller ikke denne boken, syntes det var flere ting som "skurret" litt. I mine øyne var nok disse jentene litt eldre enn 12 år, men da kom jeg til at jenter på 12 kan vel ikke være så ondskapsfulle? Vel, det er bra vi ikke alltid ser en bok med like øyne og det er nettopp det som er så artig også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nja, jeg tror noen jenter i den alderen kan være ganske ondskapsfulle, men jeg tenker det er vel satt på spissen.

      Og som deg Beathe, jeg er veldig glad vi bloggerne har ulik smak, hadde vi likt det samme alle sammen, da hadde det ikke vært noe morsom å lese bloggposter :)

      Slett
  3. Jeg er enig med Tine. Jeg forstår ikke hvorfor denne boka har blitt lovprist. I mine øyne er den ok, men ikke noe mer. Handlingen er kjedelig og persongalleriet har ikke noe videre spennende over seg. Jeg synes ikke Lars får komme frem noe særlig heller. Det finnes mange flere ungdomsbøker som er mye bedre.Jeg synes derimot boka kom seg litt på slutten, Gro.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg syntes handlingen hadde driv, og at Lars kom godt frem :) Men det er bare fint at vi ikke mener det samme, da er det morsommere å lese bloggposter også. Og hvilke bøker en liker varierer med hvordan humør en var i når en leste den også tenker jeg. Jeg var nok i godt humør og fornøyd med været da jeg gikk og leste denne på telefonen :)

      Slett
  4. Du skriver veldig gode anmeldelser, så nå ble jeg leselysten!
    http://ifin.st

    SvarSlett
  5. Eg likte boka veldig godt. Ho er skriven på ein underhaldande, men smart måte som eg trur treff målgruppa godt. Eg har og tru på at 12 år gamle jente kan vera enormt ondskapsfulle, og at dette vert skildra godt. Dei er eindimensjonale, men det tykkjer eg ikkje gjer så mykje. Eg har tenkt å skriva om boka, men eg tykte at ho var underhaldande og fin for meg personleg, og trur at ho kan passa svært godt til målgruppa :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, boka er god og passer godt til målgruppen. Jeg likte den godt da jeg leste den i hvertfall :)

      Slett
  6. Jeg har skrevet en omtale av denne boken, som ikke er lagt ut på bloggen enda. De onde 12-åringene finner jeg troverdig, men jeg følte at det ble vel mange statister i denne boka. Få karakterer som vi leserne fikk bli godt kjent med, det var et av mine problemer med boka. Sjarmerende og underholdende, ja, men den hadde noen store hull som måtte vært tettet for at den skulle få full pott hos meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da gleder jeg meg til å lese omtalen din :)

      Jeg syntes vi ble godt kjent med karakterene, og likte historien godt. Men nå leser du mer ungdomslitteratur og har mer greie på dette enn meg, så jeg stoler nok mer på din vurdering. Uansett en sjarmerende og god ungdomsbok :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri