Arv og miljø av Vigdis Hjorth

Jeg har lest Vigdis Hjorth sin bok "Arv og miljø", en bok jeg likte svært godt. Jeg har aldri lest noe av Vigdis Hjort før, men det burde jeg nok ha gjort, eller så kan jeg glede meg til alle romanene av Hjort jeg har ulest foran meg. I dag vant i hvertfall Vigdis Hjorth Bokhandler-prisen, og etter all positiv omtale å bedømme fra så virket det fortjent.

Bokens hovedperson er Bergljot. Hun har to yngre søstre, og en bror som er litt yngre. Når boken starter kommer vi midt i en arvestrid, da de to yngste søstrene arver hver sin hytte på Hvaler mens Bergljot og broren blir holdt utenfor. Muligens fordi de delvis har brutt med foreldrene, men skal ikke de få arve noe?

Så blir det tilbakeblikk, der vi får forstå hvorfor Bergljot og broren har brutt med familien. De kommer som bruddstykker, mens arvestriden pågår gjennom desember og januar. Og det hele er svært godt bundet sammen og historien flyter lett. 

Jeg synes Vigdis Hjorth skriver svært lett og en blir fort nysgjerrig på hvordan dette vil gå. Debatten har gått i hele høst om dette er en biografisk roman eller ikke. Og jeg tenkte på det innimellom mens jeg leste boken, men det var ikke noe som "forstyrret" leseopplevelsen.

Mange bloggere har lest og skrevet om boken, og noen av de er: Anita, Lena, Ingalill, Tine, Åslaug. Bildet har jeg lånt fra Cappelen Damm.

Kommentarer

  1. Ja, dette er en veldig god roman, og viktig. Tabutemaer.
    Jeg er veldig glad for at Vigdis vant Bokhandlerprisen, både fordi boka er blant de aller beste, fordi den tar opp viktig tema og pga alt styret som Økland satt i gang med sine problematiseringer om virkelig eller ei, og hva og ikke.
    Dette er en roman.

    Du har mye å se frem til hvis du ikke har lest noe annet av Hjort, men denne er nok blant hennes aller beste.
    Snakk til meg er også en veldig bra bok, synes jeg.

    Takk for link.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. I år har jeg lest mange nye norske bøker fra e-bib, men tror jeg skal lese litt færre neste år og heller lese andre bøker av norske forfattere, som blant annet Vigdis Hjort. Jeg noterer meg at du liker "Snakk til meg" Anita :)

      For meg er dette en roman, og den er god. Jeg er alltid litt skeptisk når så mange liker en bok, men denne er knallgod, ingen tvil om det.

      Selvsagt linker jeg :)

      Slett
    2. Helt enig med Anita her. Hjorth er fantastisk bra. Jeg porsjonerer forfatterskapet utover så jeg alltid har ei bok i hylla :) Snakk til meg er særdeles god, Hysj likeså. Å jeg misunner deg, du har mye kjekt tilgode!

      Slett
    3. Snakk til meg skal så absolutt leses, den ser jeg tre av dere har fremhevet allerede, men ja det er kjekt å vite at jeg har mange uleste bøker av en veldig god forfatter foran meg :)

      Slett
    4. Hjulskift var også bra, den var mer munter enn Snakk til meg.

      Slett
    5. Takk Anita, da skal jeg merke meg det! :)

      Slett
    6. Enig med Anita. Hjulskift er en av mine absolutte favoritter av Hjorth. Snakk til meg er selvsagt også god, og jeg vil også anbefale 30 dager i Sandefjord. Fantastiske bøker!

      Slett
    7. Jeg skjønner hva jeg skal gjøre i januar, fordype med i Vigdis Hjorth sitt forfatterskap. Skjønner ikke at jeg ikke har lest noe av henne de siste 20 årene, hun har da alltid vært en populær forfatter :) Takk for tips "Lena" :)

      Slett
  2. Så gøy at du leste henne for første gang, og likte det du leste. Takk for linking Gro, er spent på hvilken annen bok av henne du vil plukke opp :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er også spent på hvilke andre bøker jeg kommer til å plukke opp, men Anita anbefalte "Snakk til meg", så den må jeg i hvertfall lese.

      Selvsagt linker jeg :)

      Slett
  3. Jeg nedlegger forbud, ingen av dere, Gro og Anita, får lese ei eneste Vigdisbok til, før dere staver etternavnet hennes riktig. Jeg leste forresten HJORTH, på senga igår. Gjennom Skogen, om seksuell oppvåkning.

    SvarSlett
    Svar
    1. PINLIG!!! At det går, beklager til både deg og Vigdis HJORTH, men nå er det korrigert.

      Nå måtte jeg google Gjennom skogen, den kom i 1986, og den har jeg også lest. Fikk den til jul av tanta mi da jeg var 13 år, og jeg husker at jeg leste den men ikke hva jeg syntes om den. Det var noe med omslaget som virket kjent.

      Kan jeg nå lese mer av Vigdis Hjorth, og har du en favoritt-bok? :)

      Slett
    2. hehe..jeg flirer - Inga: har du vurdert å tilby deg selv til Gjorrt, som korrekturleser? ;)

      Slett
    3. He-he, der hadde Ingalill passet godt, sammen med Gjorrt :) :)

      Slett
    4. Ja, med lesere som dere, trenger hun meg, Vigdis.
      Har mange favoritter, spesielt 3rd Person Entall, men liker de fleste. Har egentlig ingen rangeringsliste. Det ligger utallige omtaler på bloggen da, for spesielt interesserte....

      (Gjennom Skogen var for øvrig et spenstig bokvalg til en 13åring..)

      Slett
    5. Da skal jeg google Vigdis Hjorth på bloggen din :) Og ja, hun trenger deg, det er helt sikkert!!

      Enig, jeg mener å huske den var litt drøy så det er sikkert derfor den har gått i glemmeboken. Jeg vet boken ligger sammen med de andre bøkene jeg hadde i bokhylla på pikerommet, og det er i klesskapet av alle ting!! :)

      Slett
    6. Ingalill? Har du våkna opp, sa du, og GJORTH dæ ut i Skogen?? Hæ?

      Om hørselen er dårlig så kan jeg fortelle at det er også synet. Nå ser jeg ikke tekstingen på TV-skjermen fra sofakroken lenger heller. Er det rart det blir Gjorthh ffeil i tastingen og glemselen?
      (må vel en tur te optikern snart tænke æ.)

      Men beklager fra det aller heldigste; Beklager Beklager, skal huske å skrive Hjorth neste gang. (har da egentlig vært flink i det siste har jeg ikke? ) (bra HJorth har en stavelsens livvakt blant bloggerne)

      Slett
    7. Ja, ikke sant?? Bra V. Hjorth har noen som passer på stavingen :) og når jeg først begynte å skrive feil, så ballet det på seg for en blir påvirket av det siste en leser, så her er det bare å legge seg flat å beklage!

      Slett
    8. Ja, vi må bare trene på rettskriving, vi altså.;)

      Slett
    9. Ja, hvis ikke kommer Ingalill susende med en pekefinger igjen :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri