En moderne familie av Helga Flatland

Denne boken fikk jeg som leseeksemplar av ei venninne tidligere i sommer, og jeg leste den for en stund siden. Og boken har fått mye oppmerksomhet og det kan jeg forstå, allikevel likte jeg nok hennes forrige bok, Vingebelastning, minst like godt.

Boken starter i Italia, hvor ekteparet Sverre og Toril har tatt med barna Liv, Ellen og Håkon for å feire Sverres 70 årsdag. Alt ligger til rette for en fin familiefeiring og alt er idyllisk, helt til ekteparet med tre voksne barn erklærer at de skal skilles. De har vokst fra hverandre! Noe barna er helt rystet over.

Vi som lesere blir tatt med på feiringen, og det som skjer etterpå, via livene til Liv, Ellen og Håkon. Døtrene har to kapitler hver mens lillebroren har ett. På den måten lar Flatland oss se hvordan denne skilsmissen påvirker barna og deres liv og forhold til den de er gift med, samboer med eller lillebroren som er singel men ikke nødvendigvis så fornøyd med det.

Jeg likte best historien hvor Ellen var hovenpersonen. Hun var i ett forhold til en fem år yngre mann, og de strevde med å bli gravide. Ellen er nærmere 40 og har prioritert karriere foran familie, og når hun nå ikke kan bli gravid så går dette dette utover forholdet. Og dette greier Flatland å beskrive godt.

Også kapitlet til Håkon er bra. En tror først at Håkon er bortskjemt lillebror, og han er nok det, men han hadde flere sider ved seg, som gjorde at jeg likte han bedre etter at jeg leste ferdig boken. Mens historiene om Liv og hennes familie syntes jeg var kjedeligst. Hun var så vanlig og A4 at det ble litt blekt i forhold til søsknene. Hun var også den tok skilsmissen tyngst.

Dette er som sagt en god bok, Helga Flatland skriver godt og en lar seg rive med i historien, men allikevel var det ikke ekstraordinært. En har lest noe lignende før. Men nå en og en halv måned etter at jeg leste boken, så husker jeg den fremdeles og det er vel et godt tegn?

Mange bloggere har lest boken, men jeg har ikke mulighet til å linke i dag, men de er bare å google. Bildet har jeg lånt fra Aschehoug sine sider.

Kommentarer

  1. Flott omtale Gro, ser vi har tenkt i de samme baner rundt denne boken, og at vi begge holder en knapp på Vingebelastning :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Tine :) Ja, denne gangen ble det ikke fulltreffer, selv om jeg likte boken så var den forrige bedre.

      Slett
  2. Kjekt å lese dine tanker om denne boken! Jeg har likt de to bøkene jeg har lest av Flatland, men jeg likte nok denne bedre enn Vingebelastning. Og jeg likte nok best å lese Liv sin historie enn de andre :-) Jeg savnet vel litt av dette hvorfor foreldrene ble skilt spørsmålet selv om det var barnas reaksjoner forfatteren ville ha frem og ikke hvorfor foreldrene ble skilt etter så mange år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har hatt det så travelt i det siste at jeg ikke har vært pålogget... :)

      Morsomt at vi har ulik smak om hvilken historie i denne boken vi likte best og hvilken bok vi likte best. Det liker jeg, for vi kan ikke være enige om alt :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri