Moderne tapet av Eskil Kjos Fjell

Dette er en debutant fra Vigmostad & Bjørke.  Boken handler om Zygmunt Svensson. Et litt merkelig navn, men gutten holdt på å dø da han var nyfødt og ble oppkalt etter legen som reddet han. Og navnet passer til hovedpersonen, for han er litt merkelig.
Dette er en roman med mange små tekster som danner livet til Zygmunt Svensson. Han er lektor og vi hører litt om lærervirket hans, men plutselig er han i et sydlandsk land og nyter livet der. Plutselig har mannen som var singel blitt gift med Gunhild. Altså små tekster som hopper i tid og sted.

Forlaget sier at dette er en eksperimentell bok, og det kan jeg være enig. Eller har jeg lite å si annet at den var relativt lettlest. Den er kort, ca 165 sider så det går fort å lese. Og tekstene var interessante og gode nok til at jeg leste hele boken, for av og til kan jeg legge bøker som ikke fascinerer meg fra meg.

Takk til Vigmostad & Bjørke for leseeksemplar.

Kommentarer

  1. Denne dukket opp i ebokbib, men jeg lot den ligge inntil videre. Har pålagt meg selv å være litt mer disiplinert når det kommer til bokvalg framover, og det igjen betyr at jeg skal prøve å få lest litt flere av de bøkene jeg allerede har stående på vent- det var jo helt sikkert gode grunner til at akkurat de bøkene i sin tid fristet så mye at de fikk audiens i bokhylla.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, der er jeg enig med deg Berit, jeg burde også prioritere bøkene jeg har i bokhylla, fremfor å bare lese noe nytt som jeg får/kjøper/låner. Men av og til så er det morsomt å lese noe av en ny forfatter da :)

      Slett
  2. Jeg begynte nettopp på denne og liker den sålangt (lest 2. kap) og satser på at det holder helt inn. Den virker jo spesiell men det kan være bra det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til å lese hva du synes Beathe :)

      Slett
  3. Veldig glad i denne, abstrakt og annerledes. Definitivt verdt å leses!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri