Biografi lesesirkel XXVI


Lyn. En roman om Nikola Tesla

Jeg har hatt tidenes bloggpause, over en måned faktisk, men jeg har lest noen bøker som jeg kommer til å blogge om. Nå har jeg lest en bok i biografisirkelen, ikke så spennende bok, men en jeg valgte på grunn av lengden da jeg hadde veldig dårlig tid. Boken fant jeg på e-bib, og handler om Nikola Tesla som er opphavet til navnet på Tesla bilen.

Nikola Tesla ble født i dagens Kroatia i 1856 og døde i 1943. Han ble sett på som en eksentrisk oppfinner og vitenskapsmann og er han som fant opp vekselstrømmen. Mange mener han er "skytsengelen til moderne elektrisitet" leser jeg på nettet. Han reiste fra Europa til USA for å jobbe sammen med Thomas Edison, men de ble raskt uvenner fordi de hadde forskjellig syn på hva som var fremtidens strøm.

Nikola Tesla levde som ungkar hele livet. Han var ganske eksentrisk der også, og ville være mest mulig alene, mens han tente ut nye ideer til det som senere ble raketter blant annet. Mange mente han var en gal vitenskapsmann og tok ikke hans ideer på alvor men han var bare veldig forut for sin tid.

Han døde tidlig i januar 1943. Han ba de på hotellet han bodde på om å la han være alene, da slet han med ettervirkninger etter lungebetennelse som han pådro seg etter at han ble påkjørt av en bil og etterlatt på gaten noen måneder tidligere.

Han kunne ha vært rik, men var dårlig på å ta vare på pengene sine, derfor deøde han på et usselt hotell alene og tynget av gjeld. 

Noe annet som forstyrret lesingen i starten var at Nikola Tesla heter Gregor i boken. Det var litt forvirrende i starten, ellers var det en OK bok om en oppfinner og vitenskapsmann jeg ikke hadde hørt om før. Flere biografier hos Ingalill. Bildet har jeg lånt hos Solum Forlag.

Kommentarer

  1. Sønnen min har snakket mye om Tesla. Kanskje fordi han føler at de har noe til felles siden han heter Niklas. ;) Tesla var nok et misforstått geni i sin tid, men var han gal? Ser ikke ett ord om ondskap her heller..

    SvarSlett
    Svar
    1. Han ble sett på som en litt "gal" vitenskapsmann i sin tid, og da er jeg innenfor tenker jeg. Men ond det var han ikke. Jeg har aldri hørt om Nikola Tesla før jeg leste boken, men jeg er utrolig lite interessert i vitenskap og oppfinnere, så det er nok grunnen :)

      Slett
  2. Mad scientist altså? Han høres ihvertfall eksentrisk ut, det skal han ha, og sløsete, og i etterlatt i gata etter påkjørsel? Genialitet er en merkelig 'sykdom'. Godt det ikke er smittsomt..
    , ok, jeg lo, det er viktig å le av egne morsomheter, men før jeg beviser for alle og enhver at jeg har glemt hvordan man oppfører seg i kommentarfelt.
    Velkommen tilbake, måtte vi nå alle slutte med alle disse bloggpausene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, litt mad scientist, men ikke ond, bare gal :)

      Det er viktig å le av sine morsomheter, og takk forresten, veldig lang bloggpause, men nå har jeg lest en noen bøker så jeg har litt å blogge om fremover. Men egentlig var det godt å ha en liten pause, kun på grunn av sommeren tror jeg. Og før ble jeg nervøs hvis jeg ikke fikk blogget på noen uker...

      :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri